De Scheepswerven

Uit het ledenoverzicht van de Club van Sneekermeers, blijkt dat meerdere scheepswerven deze scheepstypen gebouwd hebben. Hieronder volgt een overzicht van deze verschillende werven. Mogelijk is de informatie niet volledig of correct. Indien u meer informatie heeft over dit onderwerp, horen we graag van u.

Werf: J. Kuipers

Plaats: Sneek
Bouwer: Jan Kuipers (1892-1986)

Hier gebouwde schepen van CvS:

Reiger, Bonita, Voyou, Iris, To'tje, Omala, Badjak, Wynhapper, Stormvogel, Grietje Greolts, Nelsy, Querida II, Marit, Maria, Mariandel, naamloos I, naamloos II

Achtergrond informatie:

Voordat Jan Kuipers zijn scheepswerf begon heeft hij als timmerman bij de Sneekse zuivelfabriek Normandia gewerkt. Hierna heeft hij samen met z'n broer Siebren zo'n tien jaar een bedrijf gehad in scheepsmasten en boerengereedschap. De mastenmakerij is door zijn broer voortgezet toen Kuipers in 1930 zich als bootjebouwer vestigde aan de E. Casimirstraat om twee jaar later te verhuizen naar de Jachthavenstraat. In 1963 heeft Kuipers zijn werf op 70-jarige leeftijd verkocht aan Doevedans. Hoewel van de oude werf en helling weinig meer is terug te vinden, blijft de plek van zijn scheepswerf verbonden met de watersport. Een grote surfzaak is daar namelijk alweer jaren gevestigd.


Te water lating van de Maria in 1952, Jan Kuipers zittend op de kar, Piet Ferwerda naast hem en de 1ste eigenaar commissaris Kooistra in het midden.

Tussen 1930 en 1963 zijn op Kuipers' werf, naast een flink aantal andere schepen, minstens 35 Sneekermeers gebouwd waarvan circa de helft bewaard is gebleven. Op de werf werken tussen de vier en de twaalf knechten. Voor de oorlog werden er twee of drie Sneekermeers per jaar afgeleverd, terwijl dit na de oorlog nog één tot twee bedroeg. Helaas zijn er geen werfboeken meer aanwezig die een betere kijk op de vermoedelijke aantallen zouden kunnen geven. De oude edities van de Golfslag laten echter wel ongeveer de genoemde aantallen zien. Hieruit blijkt eveneens dat er vaak in opdracht werd gebouwd van particulieren, maar ook voor verhuurderbedrijven en op eigen risico. Een aardige anekdote is dat Kuipers, vermoedelijk eind jaren '40, op eigen risico een Sneekermeer aan het bouwen was, bij een tekort aan opdrachten moesten de knechten immers wel bezig blijven, en dat de Sneekse verhuurder Moedt regelmatig even door het raam kwam gluren om te kijken hoever het met de bouw stond. Aangezien verhuurders in het voorjaar meestal wel schepen konden gebruiken was het risico voor Kuipers niet zo groot en Moedt kwam dan ook uiteindelijk een bod op het schip doen. Aangezien de vraagprijs en het bod te ver uit elkaar lagen werden er die dag geen zaken gedaan. Een paar weken later werd voor beide heren het belang van koop en verkoop steeds groter en deed Moedt Kuipers, die juist in een bus stapte, een laatste bod waarop Kuipers zijn hand uitstak, geluk zei en wegreed.

Naast Sneekermeers stond de werf ook bekend om de snelle Vrijbuiters die hier werden gebouwd. Maar ook grote en kleine BM'ers, Regenbogen, Larken, Olympiajollen, Draken en 22m2 liepen hier regelmatig van de helling. Jan Kuipers haalde zijn hout, meest mahonie, teak en iroko, uit Amsterdam en Zaandam (van der Stadt). Gezien het aantal afgeleverde schepen, maar met name ook door het fraaie model en goede kwaliteit, mag Kuipers' werf worden gezien als dé Sneekermeerwerf.

Publicaties:


Sneeker Nieuwsblad 1982 : Interview met Jan Kuipers

Jaarboek Fries Scheepvaartmuseum 1983 : Jan Kuipers en de Vrijbuiter

Interview Piet Ferwerda over zijn tijd bij Scheepswerf Jan Kuipers

Diverse publicaties, jaren '30-'40



Werf: Gebr. Van der Werf

Plaats: Sneek
Bouwer: Molle & Gerlof v/d Werf

Hier gebouwde schepen van CvS:

Touchwood, Fêste Koers, Roodhuid

Achtergrond informatie:

De werf is opgericht in 1889 door Berend Barkmeijer en gevestigd op het terrein van een oude panfabriek. Zijn zonen verkochten in 1908 de werf aan Minne Molles van der Werf, voormalig kastelein uit Kootstertille. Na zijn overlijden is de werf overgenomen door zijn zonen Molle en Gerlof die in 1922 de firma Gebr. Van der Werf vestigden. In deze periode zijn hier eerst een aantal skûtsjes gebouwd alsmede een aantal binnenvaart- en motorschepen. De crisis van de jaren '30 bracht hen ertoe om ook aan houtbouw te gaan doen. Zover bekend zijn hier tussen 1936 en 1938 in totaal vier Sneekermeers gebouwd. Aangezien de beide heren Van der Werf zelf geen echter timmerlieden waren, bepaalde de kwaliteit en inzicht van de knechten de bouw- en hootsoort van deze schepen. In 1943 is de werf verkocht aan de familie Fikkers, om vervolgens in 1958 te worden verkocht aan de heer Nugteren. Uiteindelijk is in 1961 de werf verkocht aan Van der Meulen.






Werf: Huisman

Plaats: Ronduite
Bouwer: Huisman

Hier gebouwde schepen van CvS:

Halve Maen, naamloos III, Malle Dries, Libel, Phoenix, Zora, de Zwalker en Jan Steen

Achtergrond informatie:

Nog immer bestaande werf die vroeger bekend stond om haar Beulakermeerkruisers.

Al vanaf circa 1830 had Jan Peters Huisman naast zijn veehouderij in Blauwe Hand een werfje voor de bouw van houten punters voor het vervoer van melkbussen, hooi en vee. Het familiebedrijf ging over van vader op zoon en verhuisde naar Ronduite. In 1884 schreef de scheepstimmerman Jan Jans Huisman zich in bij de Kamer van Koophandel in Meppel. Deze Huisman is de overgrootvader van de huidige directeur van de Royal Huisman Shipyard: Wolter Huisman.

Wolter Huisman ging in 1944, op 13-jarige leeftijd, bij zijn vader in het bedrijf. In de jaren '30 en '40 zijn hier vele houten zeiljachten gebouwd, waaronder circa 70 Beulakermeerkruisers. Verder basseerde men zich hier op vissersschepen zoals de Staverse Jol en Vollenhovense Bol. In 1959 nam Wolter Huisman het inmiddels naar Vollenhove verhuisde bedrijf van zijn vader over. Het transport over de weg van de steeds groter wordende jachten vanuit Ronduite maakte de verhuizing noodzakelijk.

Na nog enkele jaren aan staalbouw te hebben gedaan, ging de werf in 1964 met veel succes over op de bouw van schepen van aluminium. Dit kwam mede door de aansprekende resultaten van het wedstrijdschip "Running Tide" dat werd gebouwd voor de Amerikaanse scheepsmagnaat Isbrandtsen. Er volgden jachten voor o.a. baron de Rotschildt en Herbert von Karajan. In 1981 werd voor Connie van Rietschoten de beroemde Flyer II gebouwd, waarmee hij een race om de wereld won.

In 1998 is het bekende stalen jacht "Endeavour" , een J-klasse uit 1934 waarmee de America's Cup werd gezeild, geheel gerestaureerd. Door al haar succesen is de Huismanwerf uitgegroeid tot zo'n 280 medewerkers en bedraagt het werkvloeroppervlakte ruim 20.000 m2.


















Een werfplaatje uit 1925

Publicaties:


Advertentie Jachtwerf W. Huisman & Zonen, midden jaren '30

Waterkampioen mei 1963 : Huisman Jachtwerf

Zeilplan Tobbedanser, ontwerp van Henk Tingen / Amsterdam

Constructie- en indelingsplan Tobbedanser, ontwerp van Henk Tingen / Amsterdam

Lijnenplan Tobbedanser, ontwerp van Henk Tingen / Amsterdam

Interview Wolter Huisman, Waterkampioen februari 2003

Scheepsbouwer Wolter Huisman (73) overleden in de Flevopost, 5 januari 2005



Werf: De Vlijt (nu De Vries)

Plaats: Aalsmeer
Bouwer: De Vries

Hier gebouwde schepen van CvS:

Potvis, Gaudeamus, Zuydvaerder en Saudade


Achtergrond informatie:

Met één loodsje, geschikt voor winterberging, begonnen in oktober 1923 de broers Henk (26 jaar) en Joh. (24 jaar) de Vries hun eigen scheepswerf. In de jaren daarvoor waren ze op de in het dorp Aalsmeer gelegen werf van hun vader C.J.W. de Vries geschoold als scheepsbouwers.

Al omstreeks 1920 zagen de twee broers hoe steeds meer plezierjachtjes op de plassen rond Aalsmeer verschenen en ze besloten daarom een eigen bedrijf te stichten. Ze noemden hun werf "De Vlijt" en op de koperen werfplaatjes die vanaf die tijd werden gebruikt stond de volledige bedrijfsnaam: "Scheepswerf "De Vlijt", Firma H. & J. de Vries, Aalsmeer".

Deze scheepswerf lag -en ligt nog altijd- aan een inham van de Ringvaart van de Haarlemmermeer bij Aalsmeer Vlijt". Naast de winterberging begon men op het bedrijf al vanaf 1924 kleine zeil- en motorjachtjes te maken. Ook bedrijfsvaartuigen, patrouillebootjes en zelfs een experimentele "zeppelinglijboot" naar een ontwerp van H.W. de Voogt werden op "De Vlijt" op stapel gezet. Tientallen eiken en mahoniehouten IJsselmeerkruisers en Twaalfvoetsjollen verlieten in deze jaren de werf die binnen korte tijd aan veel vakmensen werk bood.

In de eerste jaren van het bestaan van de werf werden veel schepen volgens ontwerp van H.W. de Voogt uit Haarlem afgeleverd. Bijvoorbeeld de eerder genoemde IJsselmeerkruisers en Voocomotorkruisers. Kort voor de Tweede Wereldoorlog voegde de jongere broer Jan de Vries zich met zijn werf "Westeinder" bij de twee oudere broers. Op "De Vlijt" vond vooral nieuwbouw plaats en daarnaast winterberging, op "Westeinder" was dat net andersom.


Scheepswerf de Vlijt met links voor de wal een IJsselmeerkruiser, 1935

De oude loodsen van "De Vlijt" werden in de loop der jaren vervangen door moderne bouwhallen omdat de jachten steeds luxer en vooral ook steeds groter werden. Na 1990 werd begonnen met het vervangen van de scheepshellingen door overdekte dokken waardoor op moderne en efficiënte wijze aan alle eisen van de klant een antwoord kon worden gegeven.

De oprichters van de werf werden opgevolgd door hun zoons, die op hun beurt later ook weer plaats maakten voor hun nakomelingen. De oude werfnaam "De Vlijt" werd na 49 jaar, in december 1972, vervangen door "De Vries Scheepsbouw bv".

Publicaties:


Een foto van Hetty voor de werf in 1933.

Advertentie van scheepswerf "De Vlyt" te Aalsmeer, jaren '40

Advertentie IJsselmeerkruiser van scheepswerf De Vries, voorheen De Vlijt

Rekening/dankbetuiging IJsselmeerkruiser Gaudeamus

Knikspant IJsselmeerkruiser Paramecium in aanbouw, 1933

Hiswafolder1934, De Vlijt met IJsselmeerkruiser

De IJsselmeerkruiser", door Huib de Vries, 1999

De IJsselmeerkruiser, uit het jubileumboek van De Vries scheepsbouw



Werf: De Voogt

Plaats: Haarlem
Bouwer: -

Hier gebouwde schepen van CvS:

Doordrijver, Mahjong en Brandean

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.

Publicaties:


Bouwtekening IJsselmeerkruiser 6.88 m. van De Voogt

H.W. de Voogt, uit het jubileumboek van De Vries scheepsbouw




Werf: Bouhuijs

Plaats: Durgerdam
Bouwer: W.F. Bouhuijs (bouwer van 1924-1959) en Piet Bouhuijs (bouwer van 1950-heden)

Hier gebouwde schepen van CvS:

Panta Rhei en Ran

Achtergrond informatie:

De scheepswerf van W.F. Bouhuijs is in 1924 opgericht en is nog immer gelegen aan de Durgerdammerdijk. Voor de visserij werden hier vroeger veel schouwtjes en vletten gebouwd, voor de landbouw de pramen en de melkjollen. Voor Piet Bouhuijs is de zeevaartschool ook altijd een belangrijke opdrachtgever geweest en hiernaast werd er natuurlijk het een en ander voor de pleziervaart gebouwd. Bekend zijn o.a. de 22 Volksboten en de vele Noorse jollen die hij hiervoor bouwde. Van het Sneekermeerachtige type zoals de Panta Rhei (bouwnummer 250) en de Ran (bouwnummer 212 of 213) zijn er in 1943 drie stuks gebouwd. Hierbij is het voor wat dit type betreft gebleven.


Sinds 1924 zijn er 584 schepen gebouwd op deze werf. In het interview dat de CvS in 2002 met Piet Bouhuijs had verteld hij over de ruim 50 jaar die hij als bootbouwer op deze werf doorbracht.


W.F. Bouhuijs in de Panta Rhei, 1943.


Publicaties:


Bouhuijs, uit de Spiegel der Zeilvaart, juli 2001

Piet Bouhuijs, bootbouwer uit Durgerdam

Sloepenbouwer Piet Bouhuijs stelt loods als expositieruimte beschikbaar

Scheepsbouwer Piet Bouhuijs, Spiegel der Zeilvaart maart '03





Werf: Alberda

Plaats: Sneek
Bouwer: Alberda

Hier gebouwde schepen van CvS:

Martje

Achtergrond informatie:

Jachtwerf en jachtverhuurbedrijf Alberda heeft bestaan van begin jaren '50 tot begin jaren '70. Hierna is de werf verkocht aan de familie Potma, die ook de verhuurvloot toen heeft overgenomen. Van deze vloot zitten nog steeds de Bruinvis, de Flevo, de Schollevaer en de Smient, allen stevig ingepakt in een rode laag polyester en voorzien van een vierkant opbouw, in de verhuurvloot van Van der Pol. Naast een aantal grote BM'ers, zijn hier ook drie Sneekermeers gebouwd. Allen volgens de lattenbouwmethode. In de rubriek "publicaties" staat een folder van Alberda waarin melding wordt gemaakt van deze schepen: Sylnocht, Wyn en Wetter, Utflecht en Wetterwille. Dit betreffen zusterschepen van de Magneet.


In totaal zijn er derhalve ooit vijf schepen naar dit model gebouwd. Bij de brand die de melkfabriek in Nyesyl, gelegen naast de woning van Alberda jr., in as heeft gelegd zijn eind jaren '80 deze mallen verloren gegaan. Opvallend detail is dat juist die winter de Maria aldaar gestald was in verband met restauratiewerkzaamheden. De schade aan de Maria bleek gelukkig enigszins mee te vallen.




Werf: Gerlofs (zelfbouw)

Plaats: Sneek
Bouwer: Gerlofs

Hier gebouwde schepen van CvS:

Magneet

Achtergrond informatie:

De Sneekse timmerman Gerlofs heeft begin jaren '50 de Magneet gebouwd. Het schip heeft zijn naam gekregen van de plaatselijke fietsenmaker Loper. De hiervoor benodigde mallen heeft hij geleend van Alberda (zie ook scheepswerf Alberda).

Publicaties:


Ronald van der Werf surft op internet





Werf: Visser

Plaats: Paterswolde
Bouwer: W. Visser

Hier gebouwde schepen van CvS:

Baukje

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.



Werf: Joh. Drijver

Plaats: Leeuwarden
Bouwer: Johannes Drijver

Hier gebouwde schepen van CvS:

Waltzing Mathilde

Achtergrond informatie:

Opgericht en gevestigd in Leeuwarden in 1931 door de heer Drijver en niet te verwarren met de naastgelegen werf Gebr. Drijver. Hoewel er in het begin enkele BM'ers zijn gebouwd, is deze werf snel overgegaan tot de bouw van stalen motorschepen. In 1936 is op deze werf de zelfontworpen Waltzing Mathilde gebouwd.




Publicaties:


Scheepswerf Joh. Drijver in een Friese Courant 1933




Werf: J. Moermanwerf

Plaats: Schiedam
Bouwer: L. Moerman

Hier gebouwde schepen van CvS:

Stellinger

Achtergrond informatie:

De Moermanwerf is tot de begin jaren '50 gevestigd geweest in Schiedam en is daarna verhuist naar Brielle. Eind jaren '50 zijn de scheepsbouwactiviteiten beëindigd.

Informatie gezocht.


Lunch op de Moermanwerf, circa 1947


Gebroeders Moerman voor hun scheepswerf, circa 1947



Publicaties:


Zeilplan Moermankruiser




Werf: Coelens (zelfbouw)

Plaats: Rotterdam
Bouwer: M.J. Coelens

Hier gebouwde schepen van CvS:

Sip

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.

Publicaties:


Holder de bolder, we hebben een boot op zolder, Rotterdamse krant 1936




Werf: De Vries & Kramers (zelfbouw)

Plaats: Joure
Bouwer: De Vries & Kramers

Hier gebouwde schepen van CvS:

Poseidon

Achtergrond informatie:

De heer Kramers is samen met de Jouster meubelmaker De Vries in 1957 begonnen met het bouwen van de Poseidon. Een jaar later is dit schip te water gelaten en is nog immer in zijn bezit.




Werf: Wester

Plaats: Aalsmeer
Bouwer: Wester

Hier gebouwde schepen van CvS:

Teun

Achtergrond informatie:

Oorspronkelijk begonnen in Grouw, later gevestigd in Aalsmeer. Van het type Dwaalster, ontworpen door de heer P.A. Sipman, zijn ooit drie schepen gebouwd. Hiervan is, zover bekend, de Teun als enige overgebleven.




Werf: Hollandia

Plaats: Woubrugge
Bouwer: -

Hier gebouwde schepen van CvS:

Ien Tût-mem, Poppenkast, Fidessa

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.







Werf: Van der Brink

Plaats: -
Bouwer: -

Hier gebouwde schepen van CvS:

Robbedoes

Achtergrond informatie:

Nog immer bestaande werf waar o.a. Kolibri's worden gebouwd.




Werf: B&S Werf

Plaats: -
Bouwer: -

Hier gebouwde schepen van CvS:

Visdiefje

Achtergrond informatie:

De B-S werf was gevestigd in Zaandam, opgericht in 1929, opgeheven in 1971. B-S staat voor Stapel en Baerveldt (inderdaad, in omgekeerde volgorde), de beide eigenaren van de werf. Baerveldt was van oorsprong een Duitser. In de oorlog bouwde de werf ook houten bootjes (mijnen!) voor de bezetter, ze waren dus "fout" geweest en na de oorlog werd de werf om die reden een jaar onder militair gezag geplaatst. In die jaren bouwden ze kano's en allerlei soorten kleine houten scheepjes.

Vermeldingen in de Waterkampioen:

Jaargang 1937, blz 51 een foto van een Reiger-jachtje van de B-S werf; jaargang 1939, 15 april, "De B-S werf te Zaandam is een prooi van de vlammen geworden. Verscheidene jachten, die op stapel (sic! e.s.) stonden zijn verbrand. De winterbergplaats waarin vele vaartuigen geborgen waren is grotendeels behouden."

Jaargang 1940, blz 71 foto van interieur loods met boten in aanbouw, onderschrift: "Activiteit aan de B-S werf te Zaandam in de nieuwe loods, gebouwd na de brand in april '39."

Jaargang 1940, blz 302/303 "Als standaardtypen bouwt deze werfdrie soorten kajuitjachtjes van 7.35, 6.75 en 6.20 meter, de laatste zijn de bekende Reiger-jachtjes. Wat de inrichting, het zeiloppervlak en den tuigvorm aangaat wordt bij al deze vaartuigjes niet aan een bepaalde tekening vastgehouden, doh er zijn allerlei variaties al naar de wenschen van de bestellers. De meeste voeren 16 m2 doek in een toren- of gaffeltuig. Van alle drie de soorten werd er deze winter één gebouwd, alle met mahoniehouten huid, kopergeklonken. Een jacht van 7.35 meter is voor Alkmaar bestemd, één van 6.75, de Athos, voor dhr van Veen te Amsterdam."

Jaargang 1941, blz 118 foto met "De B-S werf te Zaandam bouwde deze winter in serie eenige kajuitjachtjes, waarvan wij er 2 op deze foto zien."








Werf: Mulder

Plaats: -
Bouwer: Dirk Mulder

Hier gebouwde schepen van CvS:

Nomade en Dimu-25

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.




Werf: Het Zwarte Water

Plaats: Zwolle
Bouwer: K.M. van der Velden

Hier gebouwde schepen van CvS:

Famke

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.




Werf: De Dood

Plaats: Sneek
Bouwer: -

Hier gebouwde schepen van CvS:

Orion

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.




Werf: Blanken

Plaats: Amsterdam
Bouwer: -

Hier gebouwde schepen van CvS:

Sven

Achtergrond informatie:

Informatie gezocht.




Terug